Norebo-sanksjonene er basert på manipulasjon fra NRK
Den norske regjeringen har valgte å følge EU-kommisjonen i sanksjonering av rederiet Norebo. Sanksjonene er basert på spekulasjoner i pressen og EU-kommisjonen er åpne om at de ikke bryr seg om å kontrollere om anklagene er riktige. Det rokker ved selve grunnlaget for demokratiet, loven brukes til vilkårlig maktutøvelse.
Faksimile fra NRK. Kyst og Fjord brukte dette bildet fra Skyggekrigen til å vise at NRK manipulerte visningen av Taurus sin passasje av atomubåten “USS South Dakota”. NRKs manipulasjon er grunnlaget for spionasjeanklagene og sanksjonene mot Norebo.
I forbindelse med behandlingen av sanksjonene mot det russiske trålrederiet Norebo i det Færøyske parlamentet,1 sendte rederiet et brev til utenrikskomiteen.2 Norebo hadde bedt EU-kommisjonen om innsyn i materialet beskyldningene mot dem om spionasje og sabotasje bygde på.
Svaret Norebo fikk fra EU-kommisjonen var en “bevispakke” med 18 nyhetsartikler, ingen ting annet. Flere av artiklene var maskinoversatt. EU-kommisjonen opplyste også at i fravær av etterforskningsmyndighet i tredjeland måtte myndighetene i EU stole på offentlig tilgjengelig informasjon, rapporter, presseartikler og lignende.
I brevet til det Færøyske parlamentet inkluderte Norebo en oppsummering av fem hovedbeskyldninger: NRKs påstand om spionasje fra tråleren Taurus, beskyldningene om at tråleren Kapitan Sokolov hadde assistert det kinesiske fartøyet NewNew Polar Bear i å skade Balticconnector rørledningen, spekulasjonene om at fryseskipet Belomorye hadde operert på en mistenkelig måte nær gassterminalen i Nyhavna, at fryseskipet Canopus hadde utført mistenkelig manøvrering over gassrør utenfor Nederland og at de gamle radioene norsk politi fant ombord på trålerne Ester og Lira i Kirkenes kunne brukes til spionasje.
Jeg spurte Norebos advokat om de var villige til å dele “bevislista” fra EU-kommisjonen. Kommisjonen hadde lagt begrensninger på deling av vurderingene de hadde gjort av artiklene, men det var ingen ting som hindret deling av lista med artiklene.
I tillegg til sakene i oppsummeringen fra Norebo har jeg også sett på påstanden om at et Norebo fartøy ble utestengt fra nederlandske havner på grunn av spionasje, og beskyldningen om at Russland driver en sabotasjekampanje i Østersjon.
Primærkildene til spionasjebeskyldningene mot Norebo er rikskringkasterne i Norge (NRK), Belgia (VRT NWS) og Nederland (KRO-NCRV/Pointer), samt det norske tidsskriftet “The Barents Observer” og det nederlandske undersøkende magasinet “Follow the Money”. De andre artiklene om spionasjevirksomhet fra Norebo-fartøyene gjengir materialet fra disse kildene.
Jeg gått gjennom artiklene som EU-kommisjonen har brukt som bevis og det er forbløffende enkelt å vise at alle mistankene og beskyldningene er ubegrunnede og feil.
Ved utformingen av den norske sanksjonsloven var det bekymring for at sanksjoner som Norge sluttet seg til kunne bli iverksatt på feil grunnlag.3 For å hindre vilkårlig avstraffelse - sanksjonering - har loven derfor gitt den sanksjonerte mulighet til å klage både til utenriksdepartementet (UD) og regjeringen, samt til å fremme søksmål for å bli tatt av sanksjonslista.4
EU-kommisjonen ser ikke ut til å bry seg med å undersøke om mistankene og anklagene er riktige. Rederiet Murman Seafood er også sanksjonert på tilsvarende grunnlag. De sendte klage til UD 14. november og forbereder seg på å gå til søksmål ifølge visedirektør Andrey Roman.5
Det er usannsynlig at de russiske rederiene ikke får medhold hvis de går til sak. Hvis du vil vite hvordan jeg kan være så sikker - les videre.
NRK Skyggekrigen
På journalistkonkurransen DataSKUP i 2024 presenterte fiskeriavisa Kyst og Fjord arbeid som viste at NRK-Skyggekrigen hadde manipulert framstillingen av tråleren Taurus og at NRK manglet grunnlag for å hevde at 50 russiske skip kunne ha drevet med spionasje.6 Vi viste også at påstanden om at politiet hadde funnet militærradioer på russiske trålere var fullstendig feil.7
NRK endret etter dette i det stille et 20-talls artikler hvor de tidligere hadde påstått at “NRK avdekker russisk etterretning fra fartøy - her fant politiet militærradioer”. Denne teksten ble fjernet, dette er vist i detalj i vedleggsdelen i en klage sendt til kringkastingsrådet.8 De endret også en artikkel hvor de presiserte: “I en tidligere versjon av denne saken sto det at NRK har avslørt flere tilfeller av spionasje fra russiske fartøy. Det riktige er at NRK har avslørt at 50 russiske sivile fartøy kan ha drevet spionasje i Norge.”9
NRK hevdet merkelignok fortsatt at de hadde “avslørt at 50 sivile russiske fartøy kan ha drevet spionasje”. Dette til tross for at vi hadde dokumentert helt normale forklaringer på alle AIS-sporene NRK hevdet var uforklarlige og derfor gav grunn til å mistenke spionasje. Grunnlaget for påstanden var borte, men det hadde overraskende nok ingen betydning for konklusjonen. Redaktøren endret bare begrunnelse.
Til støtte for synet sitt brukte redaktøren den russiske maritime doktrinen fra 2022 og at det var en trussel at mange russere hadde farledsbevis. Men, bare tre av AIS-sporene etter de 50 fartøyene NRK hevdet kunne ha spionert var fra tiden etter at doktrinen ble publisert. De tre fartøyene ble kontrollert av norske myndigheter uten at de fant noe mistenkelig.8 Den tenkte trusselen fra russere med farledsbevis var at de kunne bruke kjentmannskunnskapen sin i en mulig fremtidig konflikt.10
Men, doktrinen kan ikke ha vært årsak til spionasjen som skulle ha funnet sted før den ble gitt ut. Og den mulige framtidige trusselen fra russere med farledsbevis kan heller ikke begrunne spionasje som allerede skal ha funnet sted. Argumentene til redaktøren er ikke rasjonelle.
NRK stilte med både redaktøren og en journalist på DataSKUP for å svare på kritikken. De hadde ingen innvendinger eller kommentarer til funnene. Journalisten, Håvard Gulldal, sa at han skulle ønske at det som ble vist var kunnskap de hadde da de startet prosjektet.11
NRK: Tråleren Taurus
NRK publiserte fem bilder med angivelig mistenkelige AIS-spor og la mye ressurser i å få det til å virke mistenkelig da tråleren passerte atomubåten USS South Dakota i 2022. NRK satte til og med i gang sin egen “aksjon” der de skygget tråleren med sin egen lille bå ut fra Tromsø.
Desember 2022 - USS South Dakota: “Det er mørkt og vanskelig å se om Taurus har spionert på ubåten. Var dette en vellykket etterretningsoperasjon? Det som er sikkert er at Taurus seiler nært nok ubåten til at de kan se den, ta bilder, eller kanskje til og med forsøke å avlytte”, sa NRK journalisten i “Skyggekrigen”.
Det journalisten ikke fortalte var at NRK manipulerte AIS-sporene de viste og filmet mye nærmere tråleren enn der tråleren passerte for å få dette til å fremstå som mistenkelig. I artikkelen “Spionskipene” hevdet NRK også at kystvaktskipet “KV Bison” hadde møtt Taurus i Tromsø og eskortert fartøyet forbi ubåten.12
Jeg spurte kystvakta om “KV Bison” hadde seilt til Tromsø for å møte Taurus slik NRK hevdet. Svaret var nei, det hadde ikke fartøyet gjort. Fartøyet seilte til Tromsø for å hente et besetningsmedlem.13
NRK-journalisten fant på historien. Det ville forøvrig vært utrolig tåpelig om kystvakta hadde mistenkt tråleren for å ville spionere og deretter hadde sendt et kysvaktskip for å eskortere tråleren forbi ubåten slik at den kunne spionere.
Alle utenlandske fartøy må ha tilatelse fra Forsvarets Operative Hovedkvarter før de seiler gjennom territorialfarvannet.14 Det er to sjøveier ut fra Tromsø og hvis forsvaret hadde vært bekymret for at Taurus skulle ta bilder av “USS South Dakota”, ville de seilt den andre veien, gjennom Malangen.
I videoen nedenfor fra presentasjonen vi holdt på DataSKUP-konkurransen, viser vi i detalj manipulasjonen NRK utførte for å få dekningen av «Taurus» til å virke mistenkelig. Dette er tidligere dekket i detalj både i artikkelen “Spionskipene: Gravde NRKs gravejournalister for grunt?”15 og i Kyst og Fjords presentasjon på DataSKUP.16
EU-kommisjonen har både TV-serien Skyggekrigen17 og Spionskipene-artikkelen i tysk “google-translate”-oversettelse på artikkellista si.18 I tillegg har de en artikkel fra “Courthouse News Servcie”19 og en IntraShip-artikkel som har publiseringene fra NRK som kilde.20
IntraShip-artikkelen nevner spesielt at Norebo kjøpte Taurus i 2021 da de overtok fiskefartøyene til den Murmansk-baserte FEST-gruppen. EU-kommisjonen ser ut til å være selektiv i informasjonen de stoler på i presseartiklene. De inkluderer all aktiviteten til Taurus som NRK hevdet var mistenkelig fra 2016, men ser bort fra informasjonen fra IntraFish om at Norebo kjøpte Taurus i november 2021. Forbløffende selektiv bruk av eget bevismateriale.
NRK-journalistenes oppfatning av Taurus som et spionasjeskip uavhengig av hvem som eier det er svært merkelig. Det virker som journalistene tror at selve skipet er hjemsøkt og dømt til å spionere uavhengig av hvem eieren eller mannskapet er.
Det som følger er en kort gjennomgang av de ubegrunnede NRK-anklagene mot Taurus fra perioden før fartøyet ble kjøpt av Norebo. Kart med video og bilder av AIS-sporene er inkludert i referansene.
Mai 2021: NRK: “I begynnelsen av mai 2021 kommer en amerikansk atomubåt inn til Tromsø. Samtidig siger tråleren «Taurus» forbi. Først på tur sørover, deretter når de seiler nordover dagen etter.”21
Her slurvet NRK. De hevdet at “Taurus” passerte den amerikanske atomubåten både på vei sørover til Tromsø og nordover igjen dagen etter. Det stemmer ikke. “USS New Mexico” kom til Tønsnes, med AIS-senderen på, etter at “Taurus” hadde passert Tønsnes på vei sørover. Anløpet ble bredt dekket i norsk presse, og også forsvaret22 og den amerikanske marinen publiserte nærbilder av ubåten i forbindelse med anløpet.23
AIS-sporene viser at “Taurus” ikke satte ned farten ved passering slik NRK påsto, hverken da de passerte på vei sørover uten ubåt ved kaia, eller da de passerte nordover igjen, med ubåt ved kaia og los ombord.
April 2021: NRK: “De røde AIS-sporene viser at “Taurus” har gått inn i Malangfjorden og sirklet der i et døgn i midten av april 2021.”24
NRK viste spor etter “Taurus” i Malangen. To andre russiske trålere sirklet også i fjorden i samme tidsrom.25 Værmeldingen for området det aktuelle døgnet i april 2021 var sterk kuling, dårlig sikt og opprørt hav.26 En henvendelse til Forsvarets Operative Hovedkvarter gav som svar at fartøyet etter gjeldene regler hadde søkt om tillatelse til å søke ly i Malangen grunnet dårlig vær. Sett i sammenheng med de rådene værforhold i området anså de aktiviteten til “Taurus” som ledd i normal navigasjon.27
Mars 2019: NRK: “AIS-sporene til «Taurus» viser at de seiler ut Malangsfjorden og Hekkingen noen timer etter at en amerikansk atomubåt har hatt mannskapsbytte her i slutten av mars 2019.”28
“Taurus” lå til kai i Tromsø mens ubåten hadde mannskapsbytte med MS Skaaskjær fra Somarøya midt i hovedfarleden ut Malangen. Tråleren kom til stedet 9 timer etter at ubåten hadde forlatt området.29 NRK har ikke gitt noen forklaring på hva slags informasjon de mener det er mulig at tråleren kan ha fått tak i, 9 timer etter at den dykket.
Oktober 2018: NRK: “Ved et tilfelle ser det ut til at «Taurus» har avbrutt fisket og gått direkte til Ålesund. Tilfeldigvis var det en større Nato-øvelse i Trøndelag da tråleren passerte.”30
AIS-sporene viser at fartøyet seilte videre fra Ålesund til Vegsund, noen nautiske mil øst for Ålesund, og deretter inn i flytedokka på skipsverkstedet Vegsund slip31. NRK har ikke gitt noen forklaring på hva de mener fartøyet kunne ha foretatt seg som er mistenkelig. Fartøyet passerte langt utenfor radiohorisonten til øvelsesområdet og kunne ikke engang lytte på radiokommunikasjon.32
April 2016: NRK: “De røde AIS-sporene på kartet viser at tråleren “Taurus” har seilt nord for Andøya i april 2016. I samme periode var det varslet en skyteøvelse i området.”33
I det samme området, fiskebankene Sveinsgrunnen og Malangsgrunnen, var det samtidig tilsvarende AIS-spor etter mer enn 15 andre trålere. Skreien gyter her i mars og april og det ser altså ut som om det var godt fiske og at “Taurus” drev med det fartøyet var laget for, tråleren fisket.34
Januar 2016: NRK mente at det kunne være mulig etterretningsvirksomhet fra “Taurus” da fartøyet satte kursen vestover mot Andøya.35 AIS-sporene viser at Taurus ble møtt av redningsskøyta Dagfinn Paust utenfor losstasjonen på Andenes.36 Kystovervåkningen bekreftet at fartøyet satte av los.37
“Taurus” satte av los utenfor Andøya, fisket sammen med 15 andre trålere nord for Andøya, gikk i flytedokk for reparasjoner på et skipsverksted ved Ålesund, søkte ly for uvær i Malangfjorden, var 9 timer for sein til å overvære mannskapsbytte på en amerikansk atomubåt ved Hekkinga, passerte Tønsnes før en amerikansk atomubåt la til kai der i mai 2021 og ble ikke møtt av “KV Bison” i Tromsø havn.
Atomubåtene “Taurus” passerte ankom begge gangene Tønsnes mens fartøyet lå til kai i Tromsø. Hvis det ikke var en tilfeldighet, måtte tråleren nødvendigvis ha kjent til tidspunktet for anløpet til ubåtene på forhånd. Det ville vært interessant om NRK hadde belyst hvordan det kunne ha foregått.
Som dere ser, visste ikke NRK-journalistene hva de drev med.
NRK: Radioene på Ester og Lira
Trålerne “Ester” og “Lira” kom til Kirkenes i begynnelsen av november 2022 og ble kontrollert av politiet. Ombord i begge fartøyene fant politiet identiske, gamle radioer. Radioene sto ikke på brua, men de var montert innvendig i fartøyene i et låst rom. Politiet tok bilder av radioene og sendte dem til det norske sikkerhetspolitiet, PST. Og en “hemmelig kilde” i politiet informerte NRK om funnet.
PSTs Finnmarkssjef, Johan Roaldsnes, sa at dette var funn som forsterket mistanken om at det ble drevet spionasje fra vanlige fiskefartøy. Det begrunnet han med at radioene kunne sende og motta militære meldinger og at det gav militære muligheter.38
Videoen nedenfor er utdrag fra presentasjonen til Kyst og Fjord på DataSKUP og viser i detaljert hvor trivielt det ville vært for både PST og NRK og kontrollert opplysningene om radioene.39
Vi lastet bildet av radioen inn i den russiske søkemotoren Yandex. Søket viste at radioen var utstilt på flere museum. På siden til “radioscanner.ru” sto navnet på radioen, “Циклоида”, CYCLOID radiomottaker.40 Både Cycloid modellen og den nesten identiske Sibir modellen ble laget for den sovjetiske havfiskeflåten.41 Produksjon av radioen ble startet i 1975 og den var fremdeles i produksjon da Lira og Ester ble bygd i henholdsvis 1989 og 1993.
“Fishing Industry Fleet Reference Book” ble utgitt av det Sovjetiske fiskeridepartementet i 1990 og inneholder tekniske data til 119 fartøystyper. Blant annet finner vi designet til Ester42 og Lira43, “Atlantic 488”. Et søk i boka viser at 21 av fartøystypene var utstyrt med “Cycloid”-mottakeren og 32 av dem med “Sibir”-modellen.44 Det er nesten halvparten av den sovjetiske fiskeflåten.
I følge en trålskipper med erfaring fra arbeid på russiske trålere så var det å ringe hjem med satellittelefon tidligere for dyrt for mannskapene mens samtaler over HF var tilnærmet gratis. HF-radioen ble derfor brukt svært mye til dette. I henhold til russisk lov har russiske mannskaper krav på et avlukket rom for private samtaler.
Det er kun russiske kystradiostasjoner som i dag lytter kontinuerlig på HF nødkanaler. Andre land har lagt ned tjenesten fordi den ble ulønnsom. Det er et paradoks. Norske og de fleste andre lands skip hadde fremdeles HF-radio som eneste godkjente nødkommunikasjon i arktiske og antarktiske områder da politiet fant radioene på Lira og Ester.45 Først sommeren 2023 ble Iridium godkjent.46 I de siste årene fram til godkjenningen var vi helt avhengige av russiske kystradiostasjoner for å motta nødmeldinger fra høye breddegrader.
Kommisjonen brukte forøvrig de samme radioene til å anklage Melkart-5 som er eid av Murman Seafood for spionasje. I følge Iceland Monitor lå Melkart-5 til kais ved siden av den ene tråleren, Lira på Færøyene. Det vurderte EU-kommisjonen som tilstrekkelig til å inkludere radioene i “bevislista” mot Murman Seafood.47
Helt uavhengig av om det er Norebo som EU-kommisjonene hevder, eller Atlantrybflot JSC og Sea Star Co Ltd som eier disse fartøyene, gir ikke radioene grunn til å mistenke spionasjevirksomhet. Radioene var ikke militære, de var laget for fiskebåter.
Norebo er forøvrig ikke nevnt i noen av artiklene i forbindelse med radioene på Ester og Lira, så det er ikke lett å forstå hvordan EU-kommisjonen har kommet fram til at det er Norebo eier dem.
VRT NWS: Tråleren Kapitan Sokolov
Beskyldningene mot tråleren Kaptan Sokolov ble publisert av den belgiske nyhetskanalen “VRT NWS”48 i samarbeid med nederlandske Pointer (KRO-NCRV).49 Saken ble også gjengitt av EUToday.50
Bakgrunnen for artiklene var informasjon fra den belgiske enheten for maritim sikkerhet (Cel Maritieme Beveiliging) som har til oppgave å beskytte havner og skip mot ulovlige handlinger.51
De hevdet at “Kapitan Sokolov” hadde blitt observert flere ganger i Nordsjøen. Talsmannen for organisasjonen, Thomas De Spiegelaere, sa at tråleren hadde høyteknologisk utstyr ombord som både kunne brukes til å finne fiskestimer og til å spionere med.52 I tillegg indikerte de at tråleren kunne være involvert i hendelsen der det kinesiske skipet “NewNew Polar Bear” skadet Balticconnector rørledningen.
Balticconnector hendelsen
Den belgiske maritime sikkerhetsenheten hevdet at AIS-sporene etter Kapitan Sokolov viste mistenkelige bevegelser i nærområdet like før skaden på rørledningen skjedde.
Ifølge AIS-sporene seilte tråleren i russisk territorialfarvann i den østlige delen av Finskebukta, mens Balticconnector-rørledningen ligger i den vestlige delen. Det var 260 km i luftlinje mellom tråleren og skadestedet på hendelsestidspunktet. Tråleren lå innaskjærs, i Bjørkøysundet, mellom Beryozovyeøyene og fastlandet da rørledningen ble skadet.53
Videoen nedenfor viser dette tydelig.
Kapitain Sokolov ble bygd på Severnaya Verf i St. Petersbug. Fartøyet forlot verftet første gang 25. september 2023, knappe to uker tidlige, for å starte sjøprøver.54 En sjøprøve er en omfattende testperiode som et nybygd fartøy går gjennom før det overleveres til eieren. Testene utføres i åpent vann og er bekreftelsen på at fartøyet fungerer som designet.55 Det var spor fra sjøprøvene den belgiske enheten for maritim sikkerhet mente var mistenkelige.
AIS-sporene gav liten grunn til å tro på mistanken til belgierne. En finsk undersøkelse identifiserte “NewNew Polar Bear” som synderen kort tid etter hendelsen.56 I august 2024 hadde kinesiske myndigheter undersøkt hendelsen og kommet fram til at “NewNew Polar Bear” hadde skadet rørledningen ved et uhell.57
En måned senere, i september 2024 tok saken en merkelig vending. Den belgiske maritime sikkerhetsenheten hevdet nå at AIS-signalene fra tråleren som de tidligere mente var mistenkelige, nå også var falske. De ville imidlertid ikke gi andre innsyn i noe bevismateriale som viste dette.58
Det er omtrent 140 km fra vestsiden av russisk territorialfarvann og til skadestedet på Balticconnector-rørledningen og ytterlige 140 km til stedet der fiberkabelen mellom Estland og Sverige ble skadet av ankeret til “NewNew Polar Bear”.59 Bedømt ut fra fartssenkingen til konteinerskipet ser det ut som ankeret begynte å bli sluppet ut omtrent 90 km før fartøyet krysset denne fiberkabelen.60 Tilsammen en avstand på nesten 400 km.61
Under dekke av de påstått både mistenkelige og nå også falske AIS-signalene, må Kapitan Sokolov ha seilt til området der “NewNew Polar Bear” begynte å slippe ut ankeret sitt for å ha hatt mulighet til å assistere i udåden. Og det er neppe mulig å yte slik assistanse uten å borde fartøyet. Været var dårlig med opp til 5 meter høye bølger. Selv om Kapitan Sokolov hadde holdt toppfart med 15 knop ville turen fram og tilbake tatt mer enn et døgn.62 Bare det å gjennomføre seilasen ville vært hasardiøst før sjøprøvene var gjennomført - og de hadde knapt begynt.
Det mistenker den belgiske enheten for maritim sikkerhet at kan ha skjedd. De har ikke sagt noe om hvorfor de tror russerne kan ha laget falske, men likevel mistenkelige AIS-spor. Det fremstår jo som helt idiotisk hvis det er sant. De har heller ikke forklart hvordan de mener assistansen som skal ha bidratt til at “NewNew Polar Bear” slapp ut ankeret sitt konkret skal ha foregått. Det er neppe mulig å slippe ut ankeret uten å være om bord. Men, de vil ikke legge fram bevis.
Tidligere i år ble kapteinen på “NewNew Polar Bear” varetektsfengslet i Hong Kong for å ha skadet Balticconnector-rørledningen.63
Observasjoner i Nordsjøen
Sjøprøvene til “Kapitan Sokolov” varte til desember 2023. Da gikk tråleren tilbake på verksted og ble der i over ett år. AIS-sporene fra Global Fishing Watch (GFW) viser at tråleren ikke forlot russisk territorialfarvann før 10. april i 2025. Den seilte inn i Nordsjøen fra Skagerak i norsk økonomisk sone 15. april.64 Tråleren fortsatte nordover langs norskekysten direkte til Kirkenes og videre til Murmansk og har siden operert i russisk farvann.
Sjøveien til Nordsjøen fra Finskebukta går gjennom danske farvann. En gjennomgang av AIS-data fra den danske Søfartsstyrelsen fra september 2023 da “Kapitan Sokolov” ble sjøsatt, viser ingen spor i danske farvann etter fartøyet før 13 april 2025.65
Det er heller ingen andre som har rapportert at de har observert fartøyet i Nordsjøen i denne perioden. Likevel hevder altså den belgiske maritime sikkerhetsenheten at fartøyet hadde blitt observert flere ganger i Nordsjøen ett år tidligere. Og heller ikke for denne påstanden har de lagt fram noen bevis.
Da Thomas De Spiegelaere kom med påstanden i mai 2024, hadde ikke Kapitan Sokolov vært utenfor russisk territorialfarvann i Finskebukta. Med unntak av transitten til Murmansk i april 2025 har fartøyet kun seilt i russisk farvann fram til i dag i følge AIS-data fra GFW.
Kapitan Sokolov selte fra Finskebukta til Murmansk via Kirkenes i april 2025. Fartøyet har ikke seilt utenfor russisk farvann hverken før eller siden. Det er utrolig at den belgiske maritime sikkerhetsenheten kunne observere fartøyet i Nordsjøen et år før det noensinne seilte der. AIS-data fra Global Fishing Watch.
Høyteknologisk utstyr
Talspersonen til den belgiske maritime sikkerhetsenheten uttalte også at Kapitan Sokolov hadde høyteknologisk fiskeletingsutstyret ombord som gav grunn til mistanke om spionasje. Han sa at utstyret kunne benyttes til andre deteksjonsoppgaver enn å finne fiskestimer.66
Fartøyet er utstyrt med normalt fiskeletingsutstyr,67 en SX90 sonar fra Simrad68 og fler- og multistråle ekkolodd fra Furuno.69
Det mest avanserte utstyret, sonaren, har en rekkevidde på 5000 meter. Denne rekkevidden kan økes til 10 000 meter, men det krever eksportlisens. Årsaken til det er at amerikanske myndigheter vurderer den utvidede rekkevidden som en trussel mot nasjonal sikkerhet, kanskje fordi det kan være mulig å lokalisere ubåter.70 Det er ingen opplysninger som tyder på at utstyret er solgt i strid med eksportregelverket.
I produktkatalogen beskriver Simrad SX90 som en arbeidshest. Illustrasjonsbildet i katalogen er “F.V. Shuktara”, en eldre tråler fra Bangladesh med sonaren installert.71 På Facebooksiden til Simradforhandleren i Bangladesh er det bilder av rundt 40 trålere som siden 2021 har fått ettermontert den samme SX-sonaren som Kapitan Sokolov er utstyrt med.72 Simrad selger også to sonarmodeller med bedre ytelse til fiskefartøy, SU90 og ST90. Flere av fartøyene i Bangladesh har installert den forbedrede SU-modellen.
Dette fartøyet bruker Simrad i reklamen for SX90-sonaren som Kapitan Sokolov er utstyrt med. Med et slikt utgangspunkt kan den belgiske maritime sikkerhetsenheten beskylde alle fiskebåter for spionasje. I Bangladesh har fiskeflåten begynt med oppgradering til den mer moderne SU90-modellen.
Den russiske maritime doktrinen
“VRT NWS” og Pointer brukte den russiske maritime doktrinen som begrunnelse for at russiske fartøy knyttet til fiske generelt og Kapitan Sokolov spesielt hadde blitt en trussel.
I artiklene sto det at «punkt 84 og 85 i del 7 av doktrinen oppsummerer dette godt». Og videre; «sivile skip er forhåndstilpasset, og mannskapet er trent til å tjenestegjøre i krigstid. Og i fredstid kan alle fiskefartøy, transportskip og spesialskip brukes av Russlands væpnede styrker.» «Oppsummert: Selv russiske fiskebåter kan stå til Kremls disposisjon når som helst.»
Punkt 84 i doktrinen angir viktigheten av, og målet om å kunne innlemme og trene sivilt mannskap i forkant av en krig. Punkt 85 gir detaljer om prioriteringen av maritim mobiliseringstrening og underpunkt 9) er punktet som er grunnlaget for påstandene om spionasjevirksomhet fra sivile fartøy:
«85. Prioriteringsområdene for å forbedre mobiliseringstrening og mobiliseringsberedskap innen maritim aktivitet er: … 9) forbedring av prosedyren for innkalling og bruk av transport-, fiske- og spesialfartøy med alle typer eierskap, samt bruk av havnefasiliteter for Russlands væpnede styrker, andre styrker og militære enheter som utfører spesialoperasjoner i fredstid;»73
Innkallings- eller rekvisisjonsprosedyrene skal altså forbedres for de russiske væpnede styrkene og andre styrker for å være forberedt på krig, og tilsvarende gjelder for militære enheter som utfører spesialoperasjoner i fredstid.
Begrepet som brukes i doktrinen, “специальных операций” – “spesialoperasjoner”, er forklart i Encyclopedia Britannica: «Spesialoperasjonskrigføring utføres av uniformerte militære styrker. Dette skillet bidrar til å skille spesialoperasjonskrigføring fra aktiviteter som sabotasje og undergraving utført av etterretningstjenester eller intern sikkerhet og politiarbeid utført av politienheter».74 Eksempler er tyske GSG-9, Storbritannias “Special Air Service” (SAS) og russiske Spetsnaz.
“VRT NWS” og Pointer argumenterer for at begrepet «i fredstid» også refererer til bruk av sivile fartøy og havneanlegg for de væpnede styrkene, ikke bare i krigstid, men også i fredstid. Dette er imidlertid en feiltolkning fordi det gjør den eksplisitte omtalen av «militære enheter som utfører spesialoperasjoner i fredstid» overflødig. Spesialoperasjonsstyrkene er en del av de væpnede styrkene eller de “andre styrkene” som allerede er nevnt.
Årsaken til å inkludere bruk av sivile fartøy i fredstid i den maritime doktrinen er tilsynelatende også lett å identifisere. På nettstedet til det russiske forsvarsdepartementet er hovedformålet med de russiske væpnede styrkene oppgitt som (maskinoversatt): “i fredstid - fredsbevarende aksjoner og spesialoperasjoner av tropper (styrker) i interne væpnede konflikter;”75
Kanskje ikke så overraskende da at støtte til militære enheter som utfører spesialoperasjoner i fredstid dukket opp i den maritime doktrinen. Denne informasjonen ble lagt ut på nettstedet til forsvarsdepartementet i 2015 og var uendret i 2022. Mulig bruk av spesialoperasjonsstyrker i interne væpnede konflikter i Russland gir ikke grunn til verken å mistenke eller advare mot mulig spionasje fra fiskefartøy i Nordsjøen.
De nevnte punktene i doktrinen har forøvrig stor likhet med den norske “rekvisisjonsloven”.76 Den slår fast at når landet er i krig, eller hvis regjeringen i fredstid anser det nødvendig for å være forberedt, så kan Forsvaret rekvirere alt de trenger, inkludert fartøy, med eller uten mannskap. Regjeringen kan også kreve at sivile foretak i fredstid forbereder seg ved å montere kanoner på fartøy og utfører andre passende forberedelser.77
Påstanden om at doktrinen legger til rette for bruk av sivile fartøy til gråsone- og spionasjeaktiviteter i fredstid er ikke riktig. En observert eller oppfattet økning i slik aktivitet kan ikke utledes fra det som står skrevet der.
The Barents Observer: Fryseskipet Belomorye
Fryseskipet Belomory fikk problemer med roret da det befant seg omtrent 110 nautiske mil vest for Kristiansund natt til 24 november 2024. Fartøyet drev rundt uten styring og sendte ut nødmelding.
Senere på formiddagen samme dag var det kinesiske fartøyet “Ocean 28” på vei sørover langs norskekysten. Vest for Florø snudde skipet og seilte nordøstover før det begynte å krysse fram og tilbake utenfor norsk territorialfarvann i området vest for Molde og LNG-terminalen i Nyhavna. Midt på dagen 26 november fortsatte fartøyet seilasen sørover.
“Ocean 28” var sanksjonert av USA fordi det hadde fraktet moduler til det russiske Arctic LNG 2 prosjektet på Gydanhalvøya i Sibir.78 Det er ikke rapportert at fartøyet er mistenkt for spionasjevirksomhet.
Om morgenen dagen etter, 27 november, nådde bergingsfartøyet “BB Coaster” fram til Belomorye. “BB Coaster” slepte havaristen til Freifjorden. Slepet ankom ankringsområdet “Freifjorden 1” om kvelden samme dag.
Sporene etter det kinesiske og russiske fartøyet er nærmest hverandre i området rett utenfor norsk territorialfarvann. Da slepet med Belomorye nærmet seg territorialfarvannet nord for området der det kinesiske fartøyet tidligere hadde oppholdt seg, hadde det kinesiske skipet for lengs seilt videre. Ocean 28 befant seg på dette tidspunktet nordvest for Haugesund. Det var 230 nautiske mil mellom fartøyene, omtrent som avstanden mellom Kristiansund og Haugesund.
Det er svært vanskelig å få øye på hva som skulle kunne være mistenkelig i at havaristen, Belomorye, ble tauet av en norsk slepebåt, nord for et området som et kinesiske fartøy hadde forlatt mer enn et døgn tidligere slik “The Barents Observer” rapporterte. Koblingen mellom sporene etter det kinesiske fartøyet “Ocean 28” og Belomorye mangler støtte i hendelsesforløpet.
Forsvarets Operative Hovedkvarter opplyste på forespørsel følgende om saken:79
“BELOMORYE sendte nødmelding etter å ha opplevd problemer med roret. Hun var ikke i stand til å seile for egen maskin og ble buksert inn i norsk indre farvann i påvente av videre avklaring. Den russiske slepebåten VENGERY ble gitt tillatelse av norske myndigheter til å komme innenfor norsk indre farvann for å slepe BELOMORYE til russisk havn for reparasjoner. FOH vurderer formålet med anløp av norsk indre farvann som legitimt for begge fartøy.”
Pointer: Arctic Princess - spionasje i Eemshaven
Belomorye måtte gjøre vendereis tidligere samme år da fartøyet var på vei til Eemshaven i Nederland med fisk fordi nederlandske myndigheter ikke lenger lot fartøyet få unntak fra sanksjonene. I følge nederlandske Pointer var det fordi fartøyet kunne være involvert i spionasje.80
Fram til dette tidspunktet i mai 2024 hadde russiske frysefartøy som fraktet fisk til Nederland fått unntak fra sanksjonene på forespørsel. Matvarer er ikke sanksjonert og det var derfor åpnet for at russiske fartøy som fraktet fisk kunne legge til kai.
I mai 2024 skrev den nederlandske ministeren for infrastruktur og vannforvaltning et brev til parlamentspresidenten på bakgrunn av spørsmål til forsvarsministeren fra representanten Kahraman i parlamentets spørretime.81 Kahraman viste til en Pointer artikkel fra 4 mai.82 Artikkelen pekte på at det russiske fryseskipet “Arctic Princess” som også er eid av Norebo, hadde ligget til kai i Eemshaven og losset fisk samtidig som konteinerskipet New Amsterdam losset militært utstyr som hadde vært brukt av nederlandske styrker under NATO-øvelsen Nordic Response i Finnmark.83
Kahraman spurte om forsvarsministeren kunne bekrefte om det hadde vært spionasjehendelser i nederlandsk farvann hvor russiske fiskefartøy hadde vært involvert. Han spurte også hva forsvarsministeren ville gjøre med at disse fartøyene hadde tilgang til nederlandske havner.84
I svaret sitt til Kahraman sa forsvarsministeren, Kajsa Ollongren, at i motsetning til havnen i Den Helder så var ikke Eemshaven militær, selv om havnen av og til ble benyttet til militære formål. Når det skjedde ble det vurdert om det var nødvendig med spesielle tiltak fordi militær aktivitet og transport ikke alltid var hemmelig. Spesielt nevnte hun at ved overføring av materiell til øvelser var det et poeng i seg selv at aktiviteten var synlig. Og, de var fullt klar over muligheten for spionasjevirksomhet, forsvarets etterretningstjenesten, MIVD, hadde lenge advart om dette.81
Ministeren for infrastruktur og vannforvaltning opplyste i brevet sitt at en forespørsel om unntak fra sanksjonene fra et russisk fartøy for å losse fisk ikke ville bli innvilget.85 Grunnen til dette var økende geopolitisk spenning og varslet innstramming i europeiske sanksjoner skrev han.86 Spionasje var ikke nevnt som årsak i brevet.
AIS-sporene etter Belomorye viser at fartøyet ankom utenfor IJmuiden i Nederland om morgenen 16. mai og begynte på returreisen samme kveld, uten å ha vært i havn.
Organisasjonen for sikkerhet og samarbeid i Europa, OSCE, består av 57 stater, inkludert Nederland, Norge og Russland.87 I følge organisasjonens bestemmelser om tillits- og sikkerhetsbyggende tiltak, så skal øvelser hvor det deltar mer enn 9 000 soldater varsles minst 6 uker før øvelsen starter. Varselet skal blant annet inneholde det totale antallet stridsvogner, antall pansrede kjøretøy og antallet artillerienheter og rakettutskytningsramper fra hvert enkelt land som deltar.88
I øvelsen Nordic Response som skipet New Amsterdam losset militært utstyr fra da Pointer mente at Arctic Princess kunne ha spionert, deltok det 11 000 soldater. Øvelsen var varslet gjennom OSCE, russerne var altså allerede informert om hvilket utstyr nederlenderne hadde brukt.
Det er ikke grunnlag for å mistenke spionasje mot en transport hvor lastmanifestet allerede var gitt til den mistenkte, og som det nederlandske forsvaret i tillegg ønsket åpenhet om ifølge forsvarsministeren. Nederlandske myndigheter begrunnet ikke avslaget til Belomorye om unntak fra sanksjonene for å levere fisk med spionasjefrykt, det var noe Pointer skrev for egen regning.
Det ville forøvrig vært skjødesløst om det nederlandske forsvaret gjennomførte hemmelige operasjoner godt synlig i en sivil havn uten å ta forholdsregler, uansett om russiske fartøy benyttet havnen samtidig eller ikke.
Follow The Money: Fryseskipet Canopus
Det undersøkende magasinet “Follow The Money” (FTM) publiserte i juni i fjor en artikkel med tittelen “Nesten 200 russiske skip mistenkt for å spionere i Nordsjøen”.89 Artikkelen viste AIS-spor etter to fartøy fra Norebo, fryseskipene Canopus og Sirius.
I artikkelen viste FTM en video med AIS-spor etter Canopus hvor de skrev at “Canopus viste mistenkelig oppførsel. Fartøyet lå i ro i flere dager over to rørledninger nær øya Vlieland. Så ble signalet borte og skipet dukket opp 71 kilometer nord for naboøya i øst, Terschelling.” Til slutt i videoen skrev de at “havnemyndighetene opplyste at AIS-data var feil, det var falsk alarm”.
AIS-data fra “Astra Paging” viste mer av seilasen til Canopus enn det artikkelen til FTM gjorde.90
Sporene viste tegn på å være feil fra rundt klokka 07:00 (UTC) om morgenen 12. juli 2018. Da så det ut som fartøyet la seg i ro i drøyt 8 timer, før det omtrent klokka 15:15 seilte østover i 2 timer til et sted rett innenfor territorialgrensen til Nederland hvor fartøyet lå stille i fem dager før sporet hoppet til kaia i Velsen.
Da sporene begynte å se merkelige ut klokka 07:00 og viste at fartøyet lå i ro, samsvarte det med at den estimerte ankomsttiden (ETA) som er inkludert i AIS-data, ble justert fra klokka 12:00 den 12. juli til et ugyldig klokkeslett, klokka 24:60. Da ankomsttiden igjen ble justert til et gyldig klokkeslett da klokka var 15:15, begynte posisjonsdataene å oppdatere seg igjen, men med en systematisk feil: Sporene fortsatte fra stedet fartøyet befant seg da feilen oppsto.91
Ved å flytte AIS-sporene fra tiden etter de begynte å bevege seg igjen da den ugyldige tiden ble fjernet, og fram til de hoppet til kaien i Velsen med avstanden mellom posisjonsrapporteringen rett før hoppet og posisjonen ved kaien rett etterpå, viser det seg at fartøyet hadde seilt videre med en fart på rundt 9 knop og befant seg i innseilingen til IJmuiden da sporene viste bevegelse igjen klokka 15:15.92 Sporene viser at Canopus seilte inn til IJmuiden, gjennom “Zuiderbuitenkanaal” og inn i “Middensluis” klokka 17:00 og la til på nordsiden av slusen. Ett kvarter senere seilte det videre gjennom Noordzeekanaal og la til i “Zijkanaal A” i Velsen-Noord klokka 20:00 lokal tid den 12. juli, like nord for krysset mellom gatene Velserkade og Platformweg.
Rørledningen FTM mente Canopus lå over var altså i virkeligheten kaia i Velsen.
Canopus ankom Velsen klokka 20:00 lokal tid 12. juli 2018. Fartøyet lå ikke over rørledninger utenfor Vlieland i 5 dager, den lå til kais i Velsen. Den røde linjen er en estimert rute det er sannsynlig at fartøyet fulgte langs sjøtrafikkorridoren til IJmuiden. AIS-data for dette tidsrommet er feil og viser at fartøyet lå i ro nær (1). Den nederste blå linjen (3, 4) har samme form som den øverste linjen (1, 2). Forflytningen er identisk med avstanden før og etter posisjonsspranget i data 17. juli. Se detaljer fra datasettet i sluttnotene
På formiddagen to dager senere, flyttet fartøyet seg til en kaiplass omtrent 300 meter lenger sør langs kanalen.
Sporene viser videre at fartøyet forlot kaia i Velsen om formiddagen 18. juli og seilte tilbake gjennom Noordzeekanaal. Klokka 13:20 fortsatte det inn i “Middensluis” hvor det denne gangen lå på sørsiden av slusen i rundt 20 minutter før det seilte videre ut Norderbuitenkanaal, ut i Nordsjøen og deretter nordover langs norskekysten til Tromsø.
Forskjellen mellom datasettet FTM brukte og dataene “Astra Paging” leverte er interessante. FTM oppgav at de benyttet data fra “Global Fishing Watch” (GFW).93 Jeg kontaktet GFW for å høre om det var grunn til å mistenke et fartøy bare fordi det manglet data i deres database. De svarte at de samlet data fra forskjellig kilder som ikke var uttømmende, og at selv om fartøyet var inkludert i kildene, kunne filtrering hos dem forårsake at fartøy de hadde i sin interne database ikke ble en del av det offentlig tilgjengelige produktet.94
Hvis du ser etter AIS-spor fra Canopus hos GFW i dag, mangler alle data fra 11. juli til 18. juli 2018. Både de feilaktige data under innseilingen som FTM mente var mistenkelige, og data fra havneoppholdet og seilasen ut fra Velsen er filtrert bort.
Litt gjemt på en Github side beskriver FTM metoden de benyttet til å identifisere mistenkelige fartøy. Kort fortalt lagde de en liste over russiske fartøy som allerede er nevnt av andre media i forbindelse med gråsoneaktivitet og sanksjoner. Dette kombinerte de med noen enkle tekniske kriterier som avvik fra normal rute, AIS-signal som forsvinner, osv. Så samlet de informasjon om plassering av infrastruktur og målte avstanden til fartøy som oppholdt seg i nærheten.95
De skriver også at det er veldig vanskelig å finne ut om AIS-data mangler på grunn av feil, eller om de er slått av med hensikt, og at dataene de benyttet hadde kvalitetsproblem som førte til falske alarmer.
Siden de syntes det var vanskelig å finne ut om det de fant virkelig var mistenkelig, inspiserte de noen av funnene manuelt og diskuterte dem med eksperter. Det impliserte ifølge dem selv ikke at fartøyet var skyldig i noe, bare at det viste oppførsel som det er verdt å undersøke nærmere. Men, de undersøkte merkelig nok ikke noen av funnene de gjorde i detalj selv.
Basert på kriteriene journalistene selv konstruerte, lagde de overskriften “Nesten 200 russiske skip er mistenkt for å spionere i Nordsjøen”. Men, det var ikke det de hadde funnet. Det de fant var “nesten 200 spor etter russiske skip som journalistene ikke umiddelbart hadde en forklaring på”.
Andre som benytter samme metode kan bruke listen fra FTM til å se etter russiske fartøy som er nevnt i media. En metode hvor ubekreftede og feilaktige mistanker kan brukes igjen og igjen. Et fartøy som en gang har blitt nevnt kan ikke bli kvitt anklagen fordi metoden ikke inkluderer søk etter informasjon som kan avkrefte mistanken.
Men, som dere ser her er ikke det vanskelig.
Financial Times: Sabotasje i Østersjøen
I oktober 2023 slepte det kinesiske konteinerskipet “NewNew Polar Bear” ankeret sitt på bunnen av Østersjøen innover Finskebukta.96 Ankeret skadet en gassrørledning og tre fiberkabler, hvorav én var russisk.97 I november et drøyt år senere gjorde det kinesiske bulkfraktfartøyet “Yi Peng 3” det samme, ankeret kuttet forbindelsen i to fiberkabler.98
Én måned senere kuttet ankeret til oljetankeren “Eagle S” forbindelsen i fire fiberkabler og en strømkabel mellom Finland og Estland,99 og sannsynligvis også minst én fiberkabel, muligens to, mellom St. Petersburg og Kaliningrad.100 Og én måned etter det igjen, slepte bulkfrakteskipet Vezhen ankeret sitt på bunnen og brøt forbindelsen i enda én fiberkabel.101
EU-kommisjonen har tatt med en artikkel fra Financial Times (FT), “Inne i Russlands skyggekrig i Østersjøen” i “bevispakken” sin. Den legger vekt på muligheten for at hendelsene i Østersjøen kan være russisk sabotasje.102 Artikkelen viser bilder av finnenes bording av “Eagle S” fra helikopter og Finlands utenriksminister blir sitert på at hendelsen “er en del av aggresjonen og trusselen som Russland utgjør mot vår levemåte.” Ordet sabotasje er brukt 26 ganger i artikkelen.
I artikkelen står det at hendelsene fant sted over en tidsperiode på 17 måneder. Artikkelen ble utgitt i begynnelsen av mars, 17 måneder etter den første hendelsen og mer enn én måned etter den fjerde hendelsen med bulkfrakteskipet Vezhen. Men, de nevner bare tre fartøy i artikkelen, Vezhen er ikke nevnt.103
En drøy uke etter at svenske myndigheter tok beslag i Vezhen ble fartøyet frigitt og sabotasjeanklagen frafalt. Statsadvokat Mats Ljungquist sa til Expressen at de hadde en film som viser hendelsen. Den viser at det ikke er noen i nærheten når ankeret slippes ut.104
Etterforskningen fant at det var tre forskjellige låseanordninger koblet til ankeret. To var i ustand og den siste knakk. Det er ikke mulig å åpne ankerlåsen fra brua ved å trykke på en knapp, den kan bare åpnes manuelt. Filmen viste en kjempebølge som slo mot fartøyet og et gnistregn da låsen knakk og ankeret sank til bunns. Besetningen merket ikke at ankeret ble sluppet ut, fartøyet gikk på autopilot og kompenserte farten. Ingen alarm ble utløst.
Saken de finske påtalemyndighetene anla mot tre av mannskapet på “Eagle S” ble avvist av tingretten i Helsingfors. Finske myndigheter manglet jurisdiksjon, saken skal etter FNs havrettskonvensjon (UNCLOS) behandles av flaggstaten, Cook Island.105 Hverken tingretten eller påtalemyndigheten fant bevis for at ankeret hadde blitt sluppet ut med vilje for å skade kablene.106 Tingretten bemerket også at saken hverken oppfylte lovens krav for sabotasje eller grov sabotasje fordi det ikke var avbrudd i hverken strømforsyning eller kommunikasjon. Påtalemyndigheten har anket beslutningen om å avvise saken.107
Den svenske havarikommisjonen deltok i den kinesiske undersøkelsene av “Yi Peng 3”, men fant ingen bevis for at ankeret var sluppet ut med hensikt.108 Den kinesiske undersøkelsen pågår fortsatt.
Resultatet av en intern undersøkelsen til kinesiske myndigheter var at “NewNew Polar Bear” ødela Balticconnector-rørledningen ved et uhell forårsaket av dårlig vær.109 Den Estiske påtalemyndigheten anerkjenner imidlertid ikke undersøkelsesrapporten som bevis.110 I mai 2025 ble kapteinen på “NewNew Polar Bear” varetektsfengslet i Hong Kong.111 Han er tiltalt for å ha skadet rørledningen og for etterpå å ha seilt uten anker. Finske myndigheter fortsetter etterforskningssamarbeidet med kineserne.112
Det er ikke noe nytt at fartøy sleper anker uten å være klar over det.
I 2002 kuttet konteinerskipet Aconcagua tre av de fire kablene som da knyttet USA til Europa på en seilas fra Philadelphia til New York. Kapteinen trodde feilaktig at fartsreduksjonen fra ankeret fartøyet slepte kom av sterk vind.113 I 2008 slepte en oljetanker ankeret i 300 kilometer og skadet seks kabler utenfor Sicilia. En rapport fra Britich Telecom viser at fartøy som slepte ankeret uten å være klar over det hadde skadet 13 kabler fra 2007 til 2010 bare i farvannet rundt Storbritannia.114 Det er mer enn tre kabelbrudd i året.
I den internasjonale kabelbeskyttelseskomiteens (ICPC) “beste praksis”-veileder for regjeringer, oppgir de at statistikken indikerer at omtrent 70 prosent av skadene på sjøkabler er forårsaket av fiskeriaktivitet og ankerskader. Det første punktet i lista over ankerrelaterte skader er “feil stuede ankre som slippes eller faller over bord og kan bli dratt langs havbunnen over lange avstander”115
Tilbake til Financial Times-artikkelen, hvorfor nevnte de ikke Vezhen?
En sannsynlig forklaringen er vel ganske enkelt at filmen som viste at hendelsen var et uhell ikke passet til historien de ønsket å fortelle om mulig russisk sabotasje.116 Dette er et av privilegiene til media, de kan velge hva de vil presentere til støtte for synet sitt. Redaksjonen er ikke forpliktet til å være objektiv.
EU-kommisjonen begrunnet bruken av presseartikler som grunnlag for anklagene mot Norebo med at de manglet etterforskningsmyndighet. Både Sverige og Finland er EU-land som gjennomførte undersøkeleser i forbindelse med kabelbruddene i Østersjøen.
Kommisjonen brukte en artikkel fra et tidsskrift fra USA som bevis og så samtidig bort fra medlemsstatenes undersøkelser. Det gir grunn til å mistenke at kommisjonen bare har sett etter materiale som støtter konklusjonen sin, at Russland driver en sabotasjekampanje i Østersjøen, og har ignorert bevis som motbeviser den. Det er også verdt å merke seg at ingen Norebo fartøy er nevnt i forbindelse med undersøkelsene.
En slik selektiv kildebruk er ikke forenlig med det norske sanksjonsregelverket. Det har som mål å forhindre vilkårlighet, ikke å nøre opp under det slik EU-kommisjonens framgangsmåte nødvendigvis gjør når de straffer basert på uverifiserte artikler i media.
Hva nå?
I forordningen sin begrunnet EU sanksjoneringen med at fartøy operert av Norebo hadde vist bevegelsesmønster som var i strid med vanlig økonomisk praksis og fiskeriaktivitet. Fartøyene skulle gjentatte ganger ha vært i nærheten av kritisk infrastruktur og militæranlegg. Bevegelsesmønstrene hadde blitt knyttet til en russisk statsstøttet overvåkningskampanje både av medlemsstater og av myndigheter i tredjeland.
Kampanjen benyttet angivelig blant annet trålere til å gjennomføre spionajseoppdrag mot sivil og militær infrastruktur. Dette la ifølge forordningen til rette for fremtidige sabotasjeaksjoner både i Nordsjøen og i Østersjøen. Skip eid av Norebo hadde også blitt utstyrt med teknologi som kan brukes til spionasje og et Norebofartøy hadde blitt nektet adgang til nederlandske havner på grunn av spionasje. Norebo hadde mottatt flere lån av en russisk statlig eid bank og EU mente at den russiske maritime doktrinen tillot at de russiske væpnede styrkene kunne bruke sivile skip i fredstid.117
Dette viste i følge forordningen at Norebo støttet russisk statlig aktivitet som underminerte sikkerheten til EU, flere medlemsstater og tredjeland ved å ta del i aktiviteter som siktet på å forstyrre kritisk infrastruktur.
De primære pressekildene til spionasjeanklagene mot Norebo er som tidligere nevnt statskringkasterene i Norge, Belgia og Nederland, samt det undersøkende nederlandske magasinet “Follow The Money” og norske “The Barents Observer”. De andre artiklene om spionasjevirksomhet fra Norebo-fartøyene gjengir materialet fra disse kildene.
NRKs anklager mot tråleren Taurus baserte seg på journalistenes eget arbeid. Anklagene NRK formidlet om militærradioer ombord på trålerne Ester og Lira kom fra den norske etterretningstjenesten. Hvis EU-kommisjonen hadde sett etter materiale som tilbakeviser NRKs funn ville de funnet det.118
KRO-NCRV/Pointer, den nederlandske kringkasteren, mistenkte det russiske fryseskipet Arctic Princess for å spionere på lossing av militært utstyr basert på journalistenes eget arbeid. Den belgiseke enheten for maritim sikkerhet var kilden til “VRT NWS” og KRO-NCRV/Pointers spionasjeanklager mot Kapitan Sokolov. Nederlandske “Follow The Money” var selv kilden til mistanken mot Canopus.
Tredjelandet EU-mangler etterforskningsmyndighet i er Norge. Resten av informasjonen om den mistenkte spionasjevirksjomheten kommer fra kilder i EU-landene Belgia og Nederland. Her mangler ikke EU-etterforskningsmyndighet.119
Men, EU-kommisjonen valgte likevel å la pressen dømme.
Det var NRK som var først ute og som åpnet veien for den spekulative journalistikken som baserte seg på mistanker og bekreftelsestendens i høygir. NRK plukket ut Norebo-tråleren Taurus og manipulerte framstillingen i Skyggekrigen for å skape mistanke. De feilaktige beskyldningene fra NRK er hovedgrunnlaget for sanksjoneringen av både Norebo og Murman Seafood. Det ser ut som NRKs dekning banet vei og gav mot og oppmuntring til de andre redaksjonene til å følge etter.
Spionasjemistankene fra NRK, Pointer, “VRT NWS”, “Follow the Money” og “The Barents Observer” er både feil og uten grunnlag. Anklagene skulle vært undersøkt på en etterrettelig måte før de ble brukt til straffetiltak.
Det eneste punktet på kommisjonens liste som ennå ikke er drøftet her er lånet i Sberbank. Årsaken til det er enkel. Et lån er ikke sabotasje eller overvåkning, det er ingen trussel mot kritisk infrastruktur og kan derfor ikke underminere sikkerheten.
Det er usannsynlig at avisskriveriene holder som bevis hvis Norebo går til søksmål mot Norge for å bli tatt av sanksjonslista. Det vil derfor være svært interessant om Norebo følger Murman Seafoods eksempel og klager til utenriksdepartementet i samsvar med § 6 i sanksjonsloven og samtidig forbereder søksmål.120
Det er også vanskelig å se at et lite land som Norge vinner på å erstatte lov og rett med vilkårlig pressejustis. Regjeringen er derfor farlig nærme å drive selvskading når den følger EU-kommisjonen og støtter den vilkårlige forordningsstyringen som er grunnlaget for sanksjonene.
NRK-serien Skyggekrigen har blitt norsk utenrikspolitikk. Det er både veldig flaut og farlig.
Referanser
-
LM-001/2025 : Uppskot til løgtingslóg um broyting í løgtingslóg um avmarkandi tiltøk í sambandi við atgerðir móti Ukraina (Víðkaðar heimildir at seta onnur avmarkandi tiltøk í verk í sambandi við hybridhóttanir o.a.): https://www.logting.fo/mal/mal/?id=11218 ↩︎
-
Re: Parliamentary Bill to Amend the Statute on Restrictive Measures in Connection with Actions Against Ukraine (the ‘Draft Bill’), Case No: 25/20885: https://www.logting.fo/documents/68021 ↩︎
-
Prop. 69 L (2020 – 2021): https://www.regjeringen.no/contentassets/5ffb8a475151484083827ae96f07c2ee/no/pdfs/prp202020210069000dddpdfs.pdf ↩︎
-
Lov om gjennomføring av internasjonale sanksjoner (sanksjonsloven), § 6 e. og § 7: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2021-04-16-18 ↩︎
-
Regarding the 17th sanctions package - Murman Seafood Co. Ltd. - Letter to the Minister of Foreign Affairs of Norway, 14.11.2025: Part 1: https://einnsyn.no/saksmappe?id=http%3A%2F%2Fsaksmappe.972417920.no%2F3ef70f85-5228-43c4-a434-470cc0aa82ec&jid=http%3A%2F%2Fjournalpost.972417920.no%2Fc8d32b87-3c1c-46ec-af09-fd7efaf4856e, Part 2: https://einnsyn.no/saksmappe?id=http%3A%2F%2Fsaksmappe.972417920.no%2F3ef70f85-5228-43c4-a434-470cc0aa82ec&jid=http%3A%2F%2Fjournalpost.972417920.no%2F245a88cd-7d7b-468e-b5ee-48f2e05259ad ↩︎
-
Vinneren er kåret: Les metoderapportene til Data-SKUP-prisen, Vedlegg: Kyst og Fjord: «Skyggekrigen: Kan vi stole på NRK?»: https://www.skup.no/2024/10/vinneren-er-karet-les-metoderapportene-til-data-skup-prisen ↩︎
-
Kan vi stole på NRK? 27 oktober 2024: http://skyggekrigen.no/artikler/dataskup-presentasjon/ ↩︎
-
Klage til Kringkastingsrådet: Feilinformasjon, mangelfull presisering og retting av feil, Dato: 18.05.2025: https://skyggekrigen.no/files/NRK-mangelfull-presisering.pdf ↩︎ ↩︎
-
Russland gjentar trussel om å bryte fiskeriavtalen med Norge, Publisert 2. nov. 2024: https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/russland-gjentar-trussel-om-a-bryte-fiskeriavtalen-med-norge-1.17107271 ↩︎
-
NRK om kritikken: – Vi kommer ikke med påstander vi ikke har belegg for, Publisert: ons 07.06.2023: https://www.highnorthnews.com/nb/nrk-om-kritikken-vi-kommer-ikke-med-pastander-vi-ikke-har-belegg ↩︎
-
Hevder NRK har manipulert deler av storavsløring: – Nører opp til russofobi, Publisert 31.10.2024: https://www.m24.no/data-skup-havard-gulldahl-kyst-og-fjord/hevder-nrk-har-manipulert-deler-av-storavsloring-norer-opp-til-russofobi/765169, arkivert: https://skyggekrigen.no/files/M24-Hevder-NRK-har-manipulert-deler-av-storavsloring.pdf ↩︎
-
Kan vi stole på NRK? 27.10.2024: https://skyggekrigen.no/artikler/dataskup-presentasjon/ ↩︎
-
Svar på innsynsbegjæring - KV - Hva en utenlandsk tråler (Taurus) har meldt som begrunnelse for å benytte territorialfarvannet, 2023-08-17: https://skyggekrigen.no//files/Svar-på-innsynsbegaering-Kystvakta-KV-Bison.pdf ↩︎
-
Forskrift om fremmede fartøyers anløp til og ferdsel i norsk territorialfarvann (anløpsforskriften): https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2024-11-01-2627 ↩︎
-
Spionskipene: Gravde NRKs gravejournalister for grunt?, 12 februar 2024: https://skyggekrigen.no/artikler/under-sporene/ ↩︎
-
Kan vi stole på NRK? 27 oktober 2024: https://skyggekrigen.no/artikler/dataskup-presentasjon/ ↩︎
-
Brennpunkt: Skyggekrigen 1. Putins spioner i Norden: https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt-skyggekrigen/sesong/1/episode/MDDP11240122 ↩︎
-
Die Spionageschiffe, 19. april 2023: https://www-nrk-no.translate.goog/nordland/xl/fiskebater-og-andre-fartoy-fra-russland-kan-drive-spionasje-og-etterretning-i-norge-1.16371100?_x_tr_sl=no&_x_tr_tl=de&_x_tr_hl=de&_x_tr_pto=sc ↩︎
-
Tensions rise in Denmark over Russian boats in Faroese waters, April 24, 2023: https://www.courthousenews.com/tensions-rise-in-denmark-over-russian-boats-in-faroese-waters/ ↩︎
-
Trawler owned by Russian fishing giant accused of tracking US nuclear submarine as part of covert surveillance operation, Published 20 April 2023: https://www.intrafish.com/fisheries/trawler-owned-by-russian-fishing-giant-accused-of-tracking-us-nuclear-submarine-as-part-of-covert-surveillance-operation/2-1-1437074 ↩︎
-
Taurus: Mai 2021
↩︎NRKs versjon: I begynnelsen av mai 2021 kommer en amerikansk atomubåt inn til Tromsø. Samtidig siger tråleren «Taurus» forbi. Først på tur sørover, deretter når de seiler nordover dagen etter.
"Taurus" seilte forbi Tønsnes på vei til Tromsø før den amerikanske atomubåten kom dit. Farten forbi Tønsnes var drøyt 12 knop både på vei sørover til Tromsø og på vei nordover dagen etter.
-
Amerikansk ubåt møtt av demonstranter i Grøtsund, Publisert 10.05.2021: https://www.forsvaretsforum.no/atomsikkerhet-heimevernet-haeren/amerikansk-ubat-mott-av-demonstranter-i-grotsund/199174 ↩︎
-
TROMSØ, Norway - Virginia-class submarine USS New Mexico (SSN 779) arrived at Grøtsund harbor in Norway for a scheduled visit, May 10, 2021: https://www.navy.mil/Press-Office/News-Stories/Article/2601283/uss-new-mexico-arrives-in-troms-norway/ ↩︎
-
Taurus: April 2021
↩︎NRKs versjon: De røde AIS-sporene viser at "Taurus" har gått inn i Malangfjorden og sirklet der i et døgn i midten av april 2021. Trålerne Taurus, Almak og Orvar søkte ly for været i Malangfjorden i et døgn i begynnelsen av april 2021. -
Spionerte Taurus? Taurus søkte ly i Malangen, 12.02.2024: https://skyggekrigen.no/artikler/under-sporene/#fn:41 ↩︎
-
Spionerte Taurus? E-post henvendelse til klimavakten@met.no, 12.02.2024: https://skyggekrigen.no/artikler/under-sporene/#fn:42 ↩︎
-
25.08.2023: E-post med svar på innsynsforespørsel datert 18.8.2023 ↩︎
-
Taurus Mars 2019
↩︎NRKs versjon: AIS-sporene til «Taurus» viser at de seiler ut Malangsfjorden og Hekkingen noen timer etter at en amerikansk atomubåt har hatt mannskapsbytte her i slutten av mars 2019.
"Taurus" lå til kai i Tromsø mens ubåten hadde mannskapsbytte med MS Skaaskjær midt i hovedfarleden. Tråleren kom til stedet 9 timer etter at ubåten hadde forlatt området.
-
Spionerte Taurus? Hekkinga, 12.02.2024: https://skyggekrigen.no/artikler/under-sporene/#hekkinga ↩︎
-
Taurus: Oktober 2018
↩︎"Taurus" går videre til Vegsund etter å ha kommet til Ålesund i november 2018. I Vegsund viser AIS-sporene at "Taurus" legger seg i flytedokka på et skipsverskted. -
Spionerte Taurus? Ålesund, 12.02.2024: https://skyggekrigen.no/artikler/under-sporene/#%C3%A5lesund ↩︎
-
Vedlegg: Kyst og Fjord: «Skyggekrigen: Kan vi stole på NRK?», Metode: Sjekk radiohorisonten: 02.09.2024: https://www.skup.no/sites/default/files/2024-10/Metoderapport-Skyggekrigen-kan-vi-stole-pa-nrk-2024-09-02.pdf#page=6 ↩︎
-
Taurus: April 2016
↩︎NRKs versjon: De røde AIS-sporene på kartet viser at tråleren "Taurus" har seilt nord for Andøya i april 2016. I samme periode var det varslet en skyteøvelse i området.
"Taurus" fisket sammen med 15 andre trålere på fiskebankene nord for Andøya i april 2016.
-
Spionerte Taurus? Sveinsgrunnen, 12.02.2024: https://skyggekrigen.no/artikler/under-sporene/#fn:37 ↩︎
-
Taurus: Januar 2016
↩︎NRKs versjon: AIS-sporene etter «Taurus» viser at tråleren i slutten av januar 2016 seiler nordover, før de plutselig setter kursen rett mot det forbudte militære øvingsområdet utenfor Andøya.
"Taurus" utenfor Andøya. Fartøyet ble møtt av redningsskøyta RS Dagfinn Paust og kvittet los.
-
Spionerte Taurus? Andøya, 12.02.2024: https://skyggekrigen.no/artikler/under-sporene/#and%C3%B8ya ↩︎
-
Etterspør informasjon - spor etter russiske fartøy - Andenes - Andøya kommune - Nordland fylke, 24.08.2023: https://einnsyn.kystverket.no/publikum/KYSTVERKET_PROD/RegistryEntry/129113 ↩︎
-
Spionskipene, 19.04.2023: https://www.nrk.no/nordland/xl/fiskebater-og-andre-fartoy-fra-russland-kan-drive-spionasje-og-etterretning-i-norge-1.16371100 ↩︎
-
PST og NRK stolte på opplysningene fra en pensjonert britisk flaggkvartermester som gav seg ut for å være etterretningsoffiser. NRK hevdet i Cold Front – Skyggekrigen (3:6) at han lyttet på “svært hemmelig” russisk marinekommunikasjon og NRK lot ham være anonym uten å gi noen annen forklaring enn at det var det “forsåelige grunner til” og at de av “åpenbare grunner” måtte beskytte identiteten hans. Men, “James” som journalistene kalte ham, eller John som han egentlig heter, sa selv at han brukte internett og åpne kilder. Det er ikke hemmelige kilder og ingen grunn til å være anonym. Hvis du trenger mer informasjon om denne kilden, ta kontakt med forfatteren av denne artikkelen. ↩︎
-
Радиоприемник “Циклоида”: https://museum.radioscanner.ru/cikloida/cikloida.html ↩︎
-
Radio receiver R-160P: https://ra3dak.com/radio-equipment-image/radio-receiver-r-160p/ ↩︎
-
Miramar Ship Index: Single Ship Report for “8908117”: https://www.miramarshipindex.nz/ship/8908117 ↩︎
-
Miramar Ship Index: Single Ship Report for “8607294”: https://www.miramarshipindex.nz/ship/8607294 ↩︎
-
Fishing Industry Fleet Reference Book, 1990: https://skyggekrigen.no/files/Flot-ribnoj-promishlennosti-spravochnik-tipovih-sudov.pdf ↩︎
-
GMDSS A4: Comparing GMDSS Sea Areas: A1 vs A2 vs A3 vs A4 Explained: https://www.marinepublic.com/blogs/distress/864014-comparing-gmdss-sea-areas-a1-vs-a2-vs-a3-vs-a4-explained ↩︎
-
IRIDIUM SAFETYCAST SERVICE MANUAL, 5 July 2023: https://wwwcdn.imo.org/localresources/en/OurWork/Safety/Documents/Documents%20relevant%20to%20GMDSS/MSC.1-Circ.1613-Rev.2.pdf ↩︎
-
A trawler suspected of espionage has had a stopover in Iceland, 21 Apr 2023: https://icelandmonitor.mbl.is/news/news/2023/04/21/a_trawler_suspected_of_espionage_has_had_a_stopover/ ↩︎
-
Vijf mogelijke spionageschepen in halfjaar tijd gespot voor onze kust, ook vissersboten verdacht, 04 mei. 2024: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/05/03/zeker-5-koopvaardijschepen-in-belgische-noordzee-laatste-halfjaa/ ↩︎
-
Sterke aanwijzingen dat Russisch bedrijf dat vis levert aan Nederland betrokken is bij spionage, 04 mei 2024: https://pointer.kro-ncrv.nl/sterke-aanwijzingen-dat-russisch-bedrijf-dat-vis-levert-aan-nederland-betrokken-is-bij-spionage ↩︎
-
Maritime Espionage: Belgian Authorities Suspect Five Non-Military Vessels in the Belgian North Sea Over the Last 6 Months, May 4, 2024: https://eutoday.net/belgian-maritime-espionage-alert/ ↩︎
-
Maritieme beveiliging en de kustwacht, Changed 03/11/2025: https://mobilit.belgium.be/nl/scheepvaart/maritieme-beveiliging/maritieme-beveiliging-en-de-kustwacht ↩︎
-
Se videoinnslag i artikkelen. ↩︎
-
Beryozovye Islands: https://en.wikipedia.org/wiki/Beryozovye_Islands ↩︎
-
Factory freezer trawler “Kapitan Sokolov” sets out for sea trials in the Gulf of Finland, 2023 October 2: https://en.portnews.ru/news/354272/ ↩︎
-
What Is a Sea Trial and What Does It Confirm? 7 November 2025: https://engineerfix.com/what-is-a-sea-trial-and-what-does-it-confirm/ ↩︎
-
National Bureau of Investigation has clarified technically the cause of gas pipeline damage Publication date 24.10.2023: https://poliisi.fi/en/-/national-bureau-of-investigation-has-clarified-technically-the-cause-of-gas-pipeline-damage ↩︎
-
Beijing admits Hong Kong-flagged ship destroyed key Baltic gas pipeline ‘by accident’, 12 Aug 2024: https://www.scmp.com/news/china/diplomacy/article/3274120/china-admits-hong-hong-flagged-ship-destroyed-key-baltic-gas-pipeline-accident ↩︎
-
Russian spyships at damaged Baltic connector, 25 September 2024: https://pointer.kro-ncrv.nl/russische-spionageschepen-bij-beschadigde-balticconnector ↩︎
-
Submarine Cable Map: EE-S1: https://www.submarinecablemap.com/submarine-cable/sweden-estonia-ee-s-1 ↩︎
-
Første registrerte punkt i AIS-data fra Global Fishing Watch med fart under 9 knop. ↩︎
-
New Balticconnector pipeline damage facts come to light, 25.09.2024: https://news.err.ee/1609470556/new-balticconnector-pipeline-damage-facts-come-to-light ↩︎
-
VESSEL REVIEW | Kapitan Sokolov – First in new large trawler series for Russia’s Norebo Group, 06 Nov 2023: https://www.bairdmaritime.com/fishing/fishing-boat-world-reviews/vessel-review-kapitan-sokolov-first-in-new-large-trawler-series-for-russias-norebo-group ↩︎
-
Ship captain remanded in custody in Hong Kong over damaging Baltic Sea pipeline, 8 May 2025: https://www.scmp.com/news/hong-kong/law-and-crime/article/3309618/ship-captain-remanded-custody-hong-kong-over-damaging-baltic-sea-pipeline ↩︎
-
Lead Trawler “Kapitan Sokolov”: A New Era in Russia’s Fishing Industry, April, 11, 2025: https://sea-man.org/news/kapitan-sokolov-trawler.html ↩︎
-
Historiske AIS-data: https://www.soefartsstyrelsen.dk/sikkerhed-til-soes/sejladsinformation/ais-data ↩︎
-
Video i slutten av artikkelen: Vijf mogelijke spionageschepen in halfjaar tijd gespot voor onze kust, ook vissersboten verdacht, 04 mei. 2024: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/05/03/zeker-5-koopvaardijschepen-in-belgische-noordzee-laatste-halfjaa/ ↩︎
-
EXPERT REPORT OF COLIN WOOD: IN THE MATTER OF COUNCIL IMPLEMENTING REGULATION (EU) 2025/965 OF 20 MAY 2025 IMPLEMENTING REGULATION (EU) 2024/2642 AND COUNCIL DECISION (CFSP) 2025/966 OF 20 MAY 2025 AMENDING DECISION (CFSP) 2024/2643 CONCERNING RESTRICTIVE MEASURES IN VIEW OF RUSSIA’S DESTABILISING ACTIVITIES. Date: 28 July 2025 ↩︎
-
Kongsberg/Simrad: General Catalogue Fishery Products: https://www.simrad.online/cat/en/fishery_all_en_a4_lores.pdf#page=23 ↩︎
-
Furuno Fish Finders: https://www.furunousa.com/en/products/fishfinders/browse?group={07B2713A-B801-4071-94D9-221BED37A8E6}&groupName=Fish%20Finders ↩︎
-
Export Administration Regulations (EAR), Part 774 - The Commerce Control List: https://media.bis.gov/regulations/ear/774#supplement-1-774, 6A001 Acoustic systems, equipment and “components,” as follows (see List of Items Controlled): a.1.b Systems or transmitting and receiving arrays, designed for object detection or location, having any of the following: a.1.b.5. Designed to operate with an unambiguous display range exceeding 5,120 m; ↩︎
-
FV SHUKTARA, 18 april 2023: https://www.facebook.com/photo/?fbid=681628317305831&set=a.489061363229195 ↩︎
-
SRL Cosmos Trawl: https://www.facebook.com/srlcosmos/photos ↩︎
-
MARITIME DOCTRINE OF THE RUSSIAN FEDERATION 31 JULY 2022: < https://dnnlgwick.blob.core.windows.net/portals/0/NWCDepartments/Russia%20Maritime%20Studies%20Institute/20220731_ENG_RUS_Maritime_Doctrine_FINALtxt.pdf?sv=2017-04-17&sr=b&si=DNNFileManagerPolicy&sig=2zUFSaTUSPcOpQDBk%2FuCtVnb%2FDoy06Cbh0EI5tGpl2Y%3D> ↩︎
-
special operations warfare: https://www.britannica.com/topic/special-operations-warfare ↩︎
-
Формы применения Вооруженных Сил Российской Федерации: https://web.archive.org/web/20220117040345/https://encyclopedia.mil.ru/encyclopedia/dictionary/details.htm?id=14014 ↩︎
-
Lov om militære rekvisisjoner (rekvisisjonsloven): https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1951-06-29-19 ↩︎
-
Ot. prp. nr. 7. (1951) Lov om militære rekvisisjoner: https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Stortingsforhandlinger/Lesevisning/?p=1951&paid=3&wid=a&psid=DIVL254&pgid=a_0031 ↩︎
-
Sanctions to Degrade Russia’s Energy Sector: https://2021-2025.state.gov/office-of-the-spokesperson/releases/2025/01/sanctions-to-degrade-russias-energy-sector/ ↩︎
-
Emne: Svar - FOH: Forespørsel om innsyn i hva to utenlandske fartøy har meldt som begrunnelse for å benytte territorialfarvannet - ref 2025041732. Fra: “POSTMOTTAK FORSVARET (postboks)” postmottak@mil.no Dato: 10.11.2025 ↩︎
-
Russische kibbeling niet meer welkom vanwege mogelijke spionage, 14 mei 2024: https://pointer.kro-ncrv.nl/russische-kibbeling-niet-meer-welkom-vanwege-mogelijke-spionage ↩︎
-
Transkripsjon fra det nederlandske parlamentet: Forsvarsministeren svarer representanten Isa Kahraman som stiller spørsmål om russisk spionasje i parlamentets spørretime: https://skyggekrigen.no/files/Transcription-dutch-parlament.pdf ↩︎ ↩︎
-
Spionage met lekkerbekjes: sancties EU na sterke aanwijzingen dat Russische koelschepen worden ingezet voor geheime operaties, 4 mei 2024: https://pointer.kro-ncrv.nl/spionage-met-lekkerbekjes-sancties-eu-na-sterke-aanwijzingen-dat-russische-koelschepen-worden ↩︎
-
Nordic Response: Over 20 000 Soldiers From 13 Nations Will Practice Defending NATO’s Northern Flank, Published at: Feb 02 2024: https://www.highnorthnews.com/en/nordic-response-over-20-000-soldiers-13-nations-will-practice-defending-natos-northern-flank ↩︎
-
@isakahraman stiller spørsmål på vegne av @NwSocContract til @DefenseMinistry om mistanker om spionasje fra russiske kjøleskip. #Representantenes hus #spørretid https://x.com/suusonline/status/1790369196687110511 ↩︎
-
Nr. 451 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT: https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2024D19937 ↩︎
-
EU adopts 14th package of sanctions against Russia for its continued illegal war against Ukraine, strengthening enforcement and anti-circumvention measures, 24 June 2024: https://enlargement.ec.europa.eu/news/eu-adopts-14th-package-sanctions-against-russia-its-continued-illegal-war-against-ukraine-2024-06-24_en ↩︎
-
OSCE Participating States: https://www.osce.org/participating-states ↩︎
-
OSCE Vienna document 2011 on confidence- and security-building measures: https://www.osce.org/files/f/documents/a/4/86597.pdf ↩︎
-
Almost 200 Russian ships suspected of spying in the North Sea, 20 June 2024: https://www.ftm.eu/articles/north-sea-1-suspicious-russian-ships-in-european-waters-and-havens ↩︎
-
Astra Paging: https://www.astrapaging.com/ ↩︎
-
Uttrekk fra AIS-data fra “Astra Paging” som viser tidspunktet for start og slutt for den ugyldige ankomstiden, ETA: 24:60
"DATE TIME (UTC)","MMSI","LATITUDE","LONGITUDE","COURSE","SPEED","HEADING","NAVSTAT","IMO","NAME","CALLSIGN","AISTYPE","A","B","C","D","DRAUGHT","DESTINATION","ETA" "2018-07-12 06:48:34",273317810,53.48768,4.38957,185.0,9.7,185,0,7700087,"CANOPUS","UCTB",70,59,19,8,4,6.4,"VELSEN (NL)","07-12 12:00" "2018-07-12 06:53:54",273317810,53.47458,4.38710,186.0,8.4,185,0,7700087,"CANOPUS","UCTB",70,59,19,8,4,6.4,"VELSEN (NL)","07-12 24:60" "2018-07-12 15:10:13",273317810,53.46883,4.37065,128.0,2.4,120,0,7700087,"CANOPUS","UCTB",70,59,19,8,4,6.4,"VELSEN (NL)","07-12 24:60" "2018-07-12 15:15:25",273317810,53.47052,4.38212,77.0,6.0,92,0,7700087,"CANOPUS","UCTB",70,59,19,8,4,6.4,"VELSEN (NL)","07-12 19:00"
↩︎ -
Siste punkt før posisjonshoppet til kaia i Velsen var “2018-07-17 15:27:56” og første stabile punkt ved kaia var “2018-07-17 15:51:56”. Punktet mellom ble forkastet, det er en feil.
"DATE TIME (UTC)","MMSI","LATITUDE","LONGITUDE","COURSE","SPEED","HEADING","NAVSTAT","IMO","NAME","CALLSIGN","AISTYPE","A","B","C","D","DRAUGHT","DESTINATION","ETA" "2018-07-17 15:27:56",273317810,53.40557,4.74163,0.0,0.0,208,5,7700087,"CANOPUS","UCTB",70,59,19,8,4,5.2,"VELSEN (NL)","07-12 20:00"
"2018-07-17 15:36:57",273317810,53.33492,4.73643,0.0,0.0,208,5,7700087,"CANOPUS","UCTB",70,59,19,8,4,5.2,"VELSEN (NL)","07-12 20:00""2018-07-17 15:51:56",273317810,52.46366,4.66313,0.0,0.0,208,5,7700087,"CANOPUS","UCTB",70,59,19,6,6,5.2,"VELSEN (NL)","07-12 20:00"AIS-data fra første punkt etter ETA ble endret fra den ugyldige verdien, 24:60 klokka “2018-07-12 15:15:25” og til siste punkt før posisjonshoppet “2018-07-17 15:27:56” ble justert med (52.46366,4.663130) - (53.40557,4.74163) = (-0.94191,-0.0785) ↩︎
-
Global fishing Watch: https://globalfishingwatch.org/ ↩︎
-
E-mail datert 19.11.2025 fra Andrea Sánchez-Tapia. Data scientist–Research network coordination. Research and innovation team globalfishingwatch.org ↩︎
-
Russian vessel behaviour at the North Sea: https://github.com/followthemoney/russian_vessels ↩︎
-
Anchor that broke pipeline and cables could have been dragged for hundreds of kilometers, 27.11.2023: https://news.err.ee/1609177669/anchor-that-broke-pipeline-and-cables-could-have-been-dragged-for-hundreds-of-kilometers ↩︎
-
Russian firm Rostelecom will not seek compensation for severed fiber optic cable damaged by Chinese ship, Published November 8, 2023: https://www.foxnews.com/world/russian-firm-rostelecom-will-not-seek-compensation-severed-fiber-optic-cable-damaged-chinese-ship ↩︎
-
Suspected sabotage by a Chinese vessel in the Baltic Sea speaks to a wider threat, November 21, 2024: https://www.atlanticcouncil.org/blogs/new-atlanticist/suspected-sabotage-by-a-chinese-vessel-in-the-baltic-sea-speaks-to-a-wider-threat/ ↩︎
-
Estlink cable disruption: Finnish Border Guard detains tanker linked to Russia’s ‘dark fleet’, 26.12.2024: https://yle.fi/a/74-20133516 ↩︎
-
Suomenlahdella korjataan rikkoutunutta venäläiskaapelia – ministeriö sai tiedon vaurioista joulukuussa, 8.2.2025: https://yle.fi/a/74-20142404 ↩︎
-
Kabel mellan Lettland och Gotland skadad – fartyg taget i beslag, 26 januari 2025: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kabel-mellan-lettland-och-gotland-skadad ↩︎
-
Inside Russia’s shadow war in the Baltics, March 10 2025: https://ig.ft.com/baltic-sea/ ↩︎
-
Här stormas fartyget av insatsstyrkan – efter misstänkta kabelsabotaget, Publicerad 28 januari 2025: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-stormas-fartyget-av-insatsstyrkan-efter-misstankta-kabelsabotaget ↩︎
-
Den okända filmen – fartyget Vezhen frias, Publicerad 3 feb 2025: https://www.expressen.se/nyheter/sverige/fartyget-vezhen-slapps/ ↩︎
-
Finnish court drops Eagle S cable damage case over lack of jurisdiction, 03 October 2025: https://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/28063-finnish-court-drops-eagle-s-cable-damage-case-over-lack-of-jurisdiction.html ↩︎
-
Criminal Investigation by the NBI into Cable Damage in the Gulf of Finland Concluded, Publication date 13.6.2025: https://poliisi.fi/en/-/criminal-investigation-by-the-nbi-into-cable-damage-in-the-gulf-of-finland-concluded ↩︎
-
Prosecutor appeals judgement in the Eagle S case, 9.10.2025: https://syyttajalaitos.fi/en/-/prosecutor-appeals-judgement-in-the-eagle-s-case ↩︎
-
SHK:s observationer ombord på det kinesiska lastfartyget YI PENG 3, 2025-04-15: https://shk.se/download/18.ffd11bf19626c638f3623/1744702687838/YP3-PM%202025-04-15%20-%20slutlig.docx.pdf ↩︎
-
Beijing admits Hong Kong-flagged ship destroyed key Baltic gas pipeline ‘by accident’, 12 Aug 2024: https://www.scmp.com/news/china/diplomacy/article/3274120/china-admits-hong-hong-flagged-ship-destroyed-key-baltic-gas-pipeline-accident ↩︎
-
China admits container ship Newnew Polar Bear damaged undersea gas pipeline, 12.08.2024: https://news.err.ee/1609422658/china-admits-container-ship-newnew-polar-bear-damaged-undersea-gas-pipeline ↩︎
-
Ship captain remanded in custody in Hong Kong over damaging Baltic Sea pipeline, 8 May 2025: https://www.scmp.com/news/hong-kong/law-and-crime/article/3309618/ship-captain-remanded-custody-hong-kong-over-damaging-baltic-sea-pipeline ↩︎
-
Cooperation in Balticconnector case to continue, 9.5.2025: https://poliisi.fi/en/-/cooperation-in-balticconnector-case-to-continue ↩︎
-
The Threat of Damage to Submarine Cables by the Anchors of Ships Underway, https://cil.nus.edu.sg/wp-content/uploads/2011/04/Mick-Green-and-Keith-Brooks-The-Threat-of-Damage-to-Submarine-Cables-by-the-Anchors-of-Cables-Underway.pdf ↩︎
-
Dean Veverka, “Under the Sea,” Shipping and Marine Magazine, September 2011, 15: https://www.iscpc.org/documents/?id=201 ↩︎
-
ICPC: GOVERNMENT BEST PRACTICES FOR PROTECTING AND PROMOTING RESILIENCE OF SUBMARINE TELECOMMUNICATIONS CABLES: https://www.iscpc.org/documents/?id=3733 ↩︎
-
Ordet sabotasje er brukt 26 ganger i artikkelen. ↩︎
-
COUNCIL IMPLEMENTING REGULATION (EU) 2025/965 of 20 May 2025: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=OJ:L_202500965 ↩︎
-
Skyggekrigen.no: Engelsk: https://skyggekrigen.no/en/, Norsk: https://skyggekrigen.no/, Trønderrødt: Ole Fostad: https://tronderrod.no/author/ole-fostad/ ↩︎
-
Re: Parliamentary Bill to Amend the Statute on Restrictive Measures in Connection with Actions Against Ukraine (the ‘Draft Bill’), Case No: 25/20885: https://www.logting.fo/documents/68021 ↩︎
-
Lov om gjennomføring av internasjonale sanksjoner (sanksjonsloven): https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2021-04-16-18 ↩︎